Doedelzakspel
een magisch-realistische roman




Op 23 november 2020 verschijnt mijn tweede roman, Doedelzakspel, bij uitgeverij aquaZZ.




Over het boek
In vervoering volgt de 29-jarige historica Anna-Thérèse een doedelzakspeler door de stad. Doedelzakmuziek grijpt haar steeds diep aan. Thuisgekomen vindt ze een brief die haar hele leven zal veranderen.
De man die zij altijd als haar vader heeft beschouwd, blijkt haar stiefvader te zijn. Ze ontmoet Gerald, de man van wie zij echt afstamt. Hierdoor raken zij en haar moeder betrokken bij een oude familievete. Een ver familielid beschuldigt Gerald en zijn familie ervan verantwoordelijk te zijn voor de brand van zijn voorouderlijk landhuis, die zijn invaliditeit tot gevolg had. Hij chanteert Gerald en Anna-Thérèse om schadevergoeding te krijgen.
Anna-Thérèse komt in contact met een geheime studiegroep, die haar de mogelijkheid biedt aan een bijzonder experiment deel te nemen. Daardoor krijgt zij de mogelijkheid dit al een halve eeuw voortwoekerend geschil tussen de beide families eindelijk op te lossen.
Zij verwerft ook een diep inzicht in zichzelf en de aard van de kosmos.

Doedelzakspel is een spannende roman met een magisch-realistische inslag, waarin ook vragen aan de orde komen naar het bestaan van toeval en voorbestemming.


Dick van Zijderveld, Doedelzakspel.
Roman.
ISBN: ISBN 978 94 93023 67 3.
Aantal pagina’s: 256.
Prijs: € 20,00.

Zie ook de webpagina van uitgeverij aquaZZ.
Het boek is te bestellen bij de uitgever, Bol en alle erkende boekhandels en internetboekhandels.


Een fragment
    Den Ouden keek op. „Daar is hij.”
    Anna-Thérèse draaide zich om. Haar hart klopte heftig. Een rijzige man met een weelderige bos grijzend haar kwam met grote passen op hun tafeltje af. Hij was gekleed in een bruin pak van ribstof, eronder droeg hij een lichtgroen overhemd. Hij had opvallend lichte, grijsgroene ogen. Op de foto die de advocaat had gegeven was niet te zien geweest dat de energie gewoonweg van hem af straalde.
    „U moet Anna-Thérèse zijn!” riep hij met zware stem toen hij binnen gehoorsafstand was. „Welkom, eindelijk gevonden dochter!” Enkele gasten keken op.
    Anna-Thérèse stond op en liep op hem af. „U bent dus mijn vader,” zei ze hees.
    MacPherson gaf haar een stevige hand. Zijn hand was hard en eeltig. „ Wat geweldig om u te ontmoeten, m’n dochter!!” Hij had nauwelijks een accent.
    MacPherson begroette de advocaat, die zich op de achtergrond had gehouden, met een korte handdruk. Toen keek hij weer naar Anna-Thérèse. „Ongelooflijk, Anna-Thérèse, er is geen twijfel mogelijk; wat lijkt u op uw moeder!”
    Met een handgebaar nodigde Den Ouden hen aan het tafeltje. „Fijn dat u zo snel opnieuw een afspraak kon maken.”
    „Ik bied u beiden, en vooral Anna-Thérèse, mijn oprechte verontschuldigingen aan voor mijn afwezigheid de vorige keer. En dan nog door een vals alarm. Die oproep was afkomstig van een overbezorgde vriendin van mijn moeder, die in paniek was geraakt toen ze hoorde dat mijn moeder gevallen was; toen ik aankwam was ze alweer opgeknapt. Alle dankbaarheid is aan mij dat u mij zo snel kon ontvangen, ja, dat u mij nog wílde ontvangen.”
    Onwennig zaten vader en dochter tegenover elkaar.
    Anna-Thérèse bekeek de man tegenover haar. Zijn ogen leken nog lichter door de gebronsde huid; blijkbaar werkte hij veel buiten. Zijn kleding was goed verzorgd, redelijk tijdloos van snit. Herkende zij iets van zichzelf in hem? Misschien de lichte ogen? Zijn grijzende haar verraadde nog zijn oorspronkelijke rossige haarkleur. In ieder geval had zij de slanke bouw van haar Javaanse voorvaderen aan moederszijde, niet zijn stevige postuur. Hij maakte een vriendelijke en openhartige indruk. Zij kon zich nog niet voorstellen dat zij hem als een dochter zou omhelzen.

Uit hoofdstuk 6 van „Doedelzakspel”.


Stand van zaken
Het boek is te bestellen bij de uitgever en verder bij alle erkende boekhandels in Nederland en Vlaanderen en bij internetboekhandels, zoals Libris en Bol.

Besprekingen

Naar de webstek van Dick van Zijderveld



NAAR OPENINGSPAGINA


––––––––––––––––––––––––––––––

© Dick van Zijderveld 2020