Achterhaald verleden - recensies

Ebookoverleaf:

Achterhaald verleden

van Zijderveld, Dick – Achterhaald verleden
3 sterren - 1 vote  Cast your vote now!

Sebastiaan werkt drie dagen als juridisch adviseur, een wat saaie baan. Daarnaast knapt hij antieke meubels op en dat is een hobby waar hij veelOmslag Achterhaald verleden plezier in heeft. Als hij een brief vindt, verborgen in een oude chesterfield, neemt zijn gezapige leventje een totaal andere wending. Sebastiaan ontmoet klasgenote Brechtje, zijn vroegere liefde, die in de problemen zit die ook hem raken. Hij wordt geconfronteerd met zijn eigen verleden, het verleden van zijn vriend Bert en met ervaringen die de realiteit moeilijk verdragen. Bedreiging, insinuaties, angst gaan zijn leven beheersen.

Het is een goed verhaal van 138 bladzijden, de sferen zijn knap weergegeven. Het wat eentonige leven in het begin wordt steeds afwisselender, zelfs spannend. Langzaam maar zeker krijg je steeds meer informatie over wat er nou eigenlijk speelt en wil je weten hoe het afloopt. Je voelt als lezer de verwarring van Sebastiaan in de magisch realistische situaties waardoor hij in het verleden belandt. Je verplaatst je gemakkelijk in de gevoelens van de ik-figuur die beschrijft wat hij meemaakt.
Thema’s die onder het verhaal liggen zijn: toeval – is het toeval dat de dingen lopen zoals ze lopen? En: lotsbestemming – kunnen mensen voor elkaar bestemd zijn? Het verhaal is een aangename mengeling van fictie, magisch realisme, romantiek en spanning met hier en daar een grappige noot. Het karakter van hoofdpersoon Sebastiaan is goed uitgewerkt, de stijl verzorgd en helder: de lezer ziet Sebastiaan fietsen, ziet hem werken in de werkplaats.

Dick van ZijderveldEen boek dat gemakkelijk leest, redelijk uniek door de soms magisch realistische omstandigheden. U kunt dit debuut gerust eens proberen, wie weet waar ú belandt.

--------------------------------

Meer over „Achterhaald verleden"